كتاب «روش تحلیل سیاسی» تلاشی است مبتنی بر منظـــومه
ی فكـــری حضـرت آیت
الله خامنه
ای با هدف ارائه
ی روشی منسجم و منطقی برای تحلیل مسائل و پدیده
ها در چهارچوب تحلیلی انقلاب اسلامی. عنصر «روش» در تحلیل سیاسی از آن جهت اهمیت می
یابد كه افراد را از نخستین گام تحلیل -یعنی حساسیت نسبت به مسائل و جمع
آوری اطّلاعات لازم درباره
ی ابعاد آنها- تا جمع
بندی و استنتاج از اطّلاعات گرد
آوری
شده یاری میكند و ذهن آنها را انسجام می
بخشد. البته منظور این مجموعه به
هیچ
وجه نگاهی خشك، فرآیندی و مهندسی
شده به «روش» به مثابه یك تابع ریاضی نیست. حتی شاید نتوان مرزبندی و توالی زمانی خاصی بین مراحل فوق قائل شد، اما تلاش شده تا مقوّمات اصلی روش
شناختی تحلیل سیاسی كه رهبر انقلاب اسلامی در لابه
لای بیاناتشان نسبت به آن
ها متذّكر شده
اند، جمعآوری شود. مجموعه
ی حاضر، در قالب یك كتاب كار و در دو گفتار و دو ضمیمه تنظیم شده است. فصل نخست به مقدّمات و پیش
نیازهای ضروری جهت كسب آمادگی
های لازم برای تحلیل سیاسی پرداخته است. این فصل درحقیقت ویژگی
های كل
نگرانه
ی روحی، ذهنی و رفتاری یك عنصر متفكّر و فعّال سیاسی را برشمرده است؛ ویژگی
هایی كه بدون كسب آن
ها توان تحلیل سیاسی در مسائل جزئی و عینی از او سلب میشود.
فصل دوم در دو بخش ایجابی و سلبی، گام
ها و بایسته
های یك تحلیل سیاسی خوب و متقن را مشخّص ساخته است.
در بخش ضمیمه نیز دو نمونه از تحلیل
های رهبر انقلاب اسلامی از دو موضوع «مذاكره
ی ایران و آمریكا» و «نگاه تحلیلی كلان به انقلاب اسلامی» به منظور تمرین خوانندگان و تطبیق نكات روشی مذكور در متن كتاب با تحلیل
های صورت
گرفته توسط رهبر انقلاب ارائه شده است. برخی موارد نیز به صورت مثال
هایی حل
شده در پیش روی خوانندگان محترم قرار گرفته است.
چرا باید جوان انقلاب اسلامی قدرت تحلیل داشته باشد؟ «تحلیل سیاسی» از مباحث مهم و رایج در علوم اجتماعی و سیاسی است و هركدام از مكاتب و گونه
های اندیشه
ای از زاویه
ی نگاه خود به آن نگریسته
اند
. جامعه
ای كه خود را ملزم به «تفكر» درباره
ی پدیده
های سیاسی میداند، نحوه
ی صحیح تفكّر
در مورد این پدیده
ها نیز برایش مهم خواهد بود؛ زیرا بر پایه
ی تحلیلِ پدیده
های سیاسی و اجتماعی است كه انسان به قضاوت می
نشیند، تصمیم می
گیرد و عمل میكند.
«اگر ملّتى قدرت تحلیل خودش را از دست بدهد، فریب و شكست خواهد خورد. اصحاب امام حسن، قدرت تحلیل نداشتند؛ نمیتوانستند بفهمند كه قضیه چیست و چه دارد میگذرد. اصحاب امیرالمؤمنین، آنهایى كه دل او را خون كردند، همه مغرض نبودند، اما خیلى از آنها -مثل خوارج- قدرت تحلیل نداشتند. قدرت تحلیل خوارج ضعیف بود. امیرالمؤمنین میفرمود:
«و لا یحمل هذا العلم الّا اهل البصر و الصّبر» (نهج البلاغه: خطبه ۳۷۱)؛ اوّل، بصیرت، هوشمندى، بینایى، قدرت فهم و تحلیل، و بعد صبر و مقاومت و ایستادگى.»
(۷۰/۱/۲۶) از طرفی با توجّه به گستره
ی چشمگیر منابع و رسانه
های خبری و تحلیلی كه می
كوشند رویدادها و پدیده
ها را از زاویه
ی نگاه و منافع خود تحلیل كنند، داشتن روش درست تحلیل پدیده
های سیاسی و اجتماعی، ضروری به نظر می
رسد. این امر در الگوی مردم
سالاری دینی -كه در آن سیاست جزئی از زندگی عمومی است- اهمیت ویژه
ای دارد.
«بله؛ اگر حكومت استبدادى باشد، میشود. حكومت
هاى مستبد دنیا صرفه
شان به این است كه مردم سیاسى نباشند؛ مردم درك و تحلیل و شعور سیاسى نداشته باشند. اما حكومتى كه میخواهد به دست مردم كارهاى بزرگ را انجام دهد، نظام را میخواهد با قدرت بى
پایان مردم به سرمنزل مقصود برساند و مردم را همه
چیز نظام مى
داند، مگر مردمش -به
خصوص جوانان، و بالاخص جوانانِ دانشجویش- میتوانند غیر سیاسى باشند؟! مگر میشود؟! عالِم
ترین عالِم
ها و دانشمندترین دانشمندها را هم اگر مغز و فهم سیاسى نداشته باشند، دشمن با یك آبنبات تُرش میتواند به آن طرف ببرد؛ مجذوب خودش كند و در جهت اهداف خودش قرار دهد. این نكات ریز را باید جوانان ما درك كنند.
(۷۲/۸/۱۲)
چگونه میتوان تحلیل درستی داشت؟ برای تحلیل درست یك پدیده
ی سیاسی، باید روش و منطق درستی داشت. "الزام روشی" به عنوان یك شاخص مهم در مباحث روز علمی مرتبط با "تحلیل سیاسی" مورد توجّه جدّی است. روش در یك عبارت اصطلاحی میتواند مبتنی بر سه گزاره باشد: ۱. مجموعه
ی راه
های كشف مجهول، ۲. مجموعه
ی قواعد هنگام پژوهش، ۳. مجموعه
ی ابزار و فنون جهت حل مجهول.
«توصیف»، «تفسیر»، و «تحلیل» سیاسی چه تفاوتی با هم دارند؟ «توصیف سیاسی» بررسی و بیان یك رویداد است به صورت سطحی و بیان واقعیت، آن
گونه كه هست. درواقع توصیف سیاسی گزارش دقیق از چگونگی و روند رویدادهای سیاسی است ولذا به حریم علّت
ها راه پیدا نمیكند. «تحلیل» در تحلیل سیاسی به معنی شكستن كل -و نه كلی- به قسمت
های مختلف به منظور تعیین ماهیت آن است. پس تحلیل سیاسی ناظر بر این است كه پدیده یا رویداد سیاسی به عنوان یك كل در نظر گرفته شود، آن
گاه آن پدیده به اَجزاء و واحدهای كوچك
تر تقسیم گردد، سپس این اجزاء بررسی شود و پس از آن نیز ارتباط اجزاء با یكدیگر و همچنین در رابطه
با كلّ پدیده مورد توجّه دقیق و منطقی قرار گیرد.
اما «تفسیر سیاسی» مقوله
ی دیگری است. تفسیر به معنی رسیدن به استنباط درباره
ی روابط بین متغیرهای مورد مطالعه و استخراج نتایج این روابط به معنی یافته
های حاصل از تحلیل است. به عبارتی، تفسیر سیاسی بر پایه
ی یافته
ها و نتایج حاصل از تحلیل درباره
ی روابط مورد مطالعه است و لزوماً درباره
ی این روابط پدیده
ی سیاسی نتیجه
گیری میكند. لذا گفته
اند كه «تفسیر» مقصود تحلیل است.
از آن
چه كه گفته شد، این مهم به
دست می
آید كه تحلیل سیاسی، ضمن تفاوت با توصیف و تفسیر سیاسی، دارای روش خاصّّ خود است و به همین دلیل است كه در سطوح بالای دانشگاهی و در رشته
های مهم جامعه
شناسی و علوم سیاسی به آن توجّهی ویژه
دارند. این الزام روشی، رشته
های مذكور را كاربردی میكند.
تحلیل سیاسی روشمند چه كاربردهایی دارد؟ تحلیل سیاسی روشمند میتواند به ارتقاء آگاهی، بینش و بصیرت جامعه كمك شایانی كند. با این ابزار است كه فرد در جامعه ضمن شناخت منطقی و صحیح پدیده
های سیاسی، در فضای غبارآلود فتنه و در هنگام درهم
آمیختگی حق و باطل، میتواند گرفتار حیرت نشود و در لحظات حساس كه باید نقش تاریخی و تكلیف شرعی خود را انجام دهد، قادر باشد با استفاده
ی مناسب از ابزار و فنون تحلیل سیاسی، به تصمیمی مناسب، دقیق و صحیح برسد. در این كتاب، «فن تحلیل سیاسی روشمند» از منظر نظام
اندیشگی و عملی حضرت آیت
الله
العظمی خامنه
ای
(مدّظلّهالعالی) مورد توجّه قرار گرفته است. این الگو برآمده از توصیه
های ایشان برای تحلیل پدیده
های سیاسی است و سعی
شده با نگاهی كاربردی و مهارت
افزا، دو بُعد اصلی «قدرت تحلیل سیاسی» روشن شود. ابتدا مسائل ذهنی كه مقدّمه
ی تحلیل سیاسی هستند، به عنوان گام اوّل مورد توجّه قرار گرفته است. در گام دوم نیز به فنون تحلیل سیاسی به عنوان یك مهارت
در امر تحلیل سیاسی توجّه شده است. عدم توجّه به هركدام از این دو، به گونه
ای باعث اشتباه در فهم و تحلیل پدیده
ها و نهایتاً انحراف و اشتباه در قضاوت، تصمیم
گیری و رفتار خواهد شد.
حسن الگوی «روش تحلیل سیاسی» در آن است كه از تجارب علمی و عملی حوزه
ی امر سیاسی در آن بهره
گیری كامل صورت گرفته و سبب
شده تا لوازم فهم و تحلیل پدیده
های سیاسی و اجتماعی بهتر از روش
های مرسوم مطرح
شده برای جامعه فراهم
آید.