برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.

دانلود ورژن جدید فایرفاکس دانلود ورژن جدید کروم
تاریخ : پنجشنبه 9 آبان 1392
کد 197

سند چشم‌انداز چگونه محقق می‌شود؟

از سال ۱۳۸۰ كه دستور تهیه‌ی سند چشم­‌انداز از سوی رهبر انقلاب به مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شد، معظم‌له همواره در فرصت­‌های مختلف به اهمیت سند چشم­‌انداز و ضرورت اهتمام همگانی به آن پرداخته­‌اند... دكتر محمدجواد ایروانی، استاد دانشگاه و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در یادداشتی به بررسی كاركردهای سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و راه‌های تحقق آن پرداخته است.
سیزدهم آبان‌ماه مصادف است با سالروز ابلاغ سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی. این سند در ۱۳ آبان ۱۳۸۲ به عنوان مبنای سیاست‌های كلی چهار برنامه‌ی پنج‌ساله‌ی كشور از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۴۰۴ از سوی رهبر انقلاب اسلامی به رؤسای قوای سه‌گانه‌ی كشور و مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ گردید. مهم‌ترین سند بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران از آن رو اهمیت دارد كه دولت‌ها همواره باید نسبت به تطابق برنامه‌های خود با اهداف آن دقت داشته باشند. دكتر محمدجواد ایروانی، استاد دانشگاه و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در یادداشتی به بررسی كاركردهای سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و راه‌های تحقق آن پرداخته است.

چشم‌انداز یك سند بالادستی و كلان است كه تصویری واقع‌نگرانه، مطلوب و مورد انتظار از آینده را ترسیم می‌كند. از آن‌جا كه سند چشم‌انداز در پی ترسیم یك فضای آرمانی است، تبدیل آن به یك عمل جامع و مجموعه انتظارات متقابل حاكمیت و مردم نیازمند طی مراحلی است كه در نهایت، این مراحل به طراحی یك نقشه‌ی راه منتهی شود.

* عامل حیاتی موفقیت سند چشم‌انداز
در فرایند ترجمان چشم­‌انداز به یك نقشه‌ی راه، شاخص­‌سازی یك عامل حیاتی موفقیت است. آن‌چه مهم است این‌كه سند چشم­‌انداز در نهایت باید تبدیل به برنامه‌ی اقدام برای همگان شود، به گونه­‌ای كه تكلیف آحاد حقیقی و حقوقی جامعه در دوره‌ی زمانی چشم­‌انداز به خوبی از آن برآمده باشد. نقشه‌ی راه باید واجد سه محور اساسی باشد كه عبارتند از:
۱. یك مسیر ارتباطی دو سویه بین سلسله­‌ای از حاكمیت تا مردم
۲. ترجمان سند به شاخص­‌ها و سازوكار سنجش شاخص­‌ها به گونه­‌ای كه عرصه‌ی عملكرد را بتوان تا متن سند رصد كرد و تحقق اجزای سند را سنجید
۳. یك نظام جامع تقسیم وظایف برای تحقق سند برای تمامی مكلفین
متن كامل «سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴» را از این‌جا بخوانید

اگر سند چشم­‌انداز نتواند در عرصه‌ی عمل تحقق یابد در واقع فاقد ارزش كاركردی خواهد بود. تحقق اهداف چشم‌انداز نیازمند طی یك فرایند صحیح است. باید ضمن اهتمام به طراحی، اجرا و كنترل، با فرایندی صحیح و عادلانه، نتایج حاصل از چشم­‌انداز نیز به صورت مستمر رصد شود. یعنی فرایندگرایی و نتیجه­‌گرایی توأم، لازمه‌ی تحقق چشم­‌انداز است. فرایند فوق­ در بخش دولتی در نهایت مجموعه­‌ای از قوانین شكل­‌دهنده‌ی رفتار را پدید خواهد آورد كه ضمن فرهنگ­‌سازی، چشم­‌انداز را هدف اساسی و اولویت اول تمامی جوارح و اركان حكومت خواهد كرد.
 
* چرا سند چشم‌انداز مهم است؟
تصمیمات اتخاذ شده در دولت­‌ها همواره با پیچیدگی بسیار همراه است و حضور در این عرصه «هنر و علم تدوین، اجرا و ارزیابی تصمیمات، وظیفه­‌ای چندگانه است كه مجموعه را قادر می­‌سازد تا به هدف­‌های بلندمدت خود دست یابد.۱ در این میان تنظیم اسناد راهبردی دارای اهمیت بسیار بالایی است. در رأس این اسناد راهبردی، چشم­‌انداز قرار دارد. یك چشم­‌انداز قوی، چهارچوب فكری مشتركی را برای همه فراهم می­‌كند تا تصویر یكسانی از آن‌چه در آینده می­‌خواهیم برسیم به وجود آید.۲

باید توجه داشت كه برنامه­‌ریزی راهبردی زمانی باارزش است كه به تصمیم­‌گیرندگان كمك كند تا به صورت بلندمدت و چندبعدی فكر و عمل كنند. یعنی آثار و تبعات رفتارهای خود را در بلندمدت و در ابعاد مختلف مورد ملاحظه قرار دهند. برای مثال یك تصمیم اقتصادی ممكن است پیامدهای اجتماعی و سیاسی در پی داشته باشد.۳»

نگاه­‌های مختلفی به راهبرد شده است. یك نگاه انطباق شرایط درونی با بیرونی است۴، نگاه دیگر نگاه چندبعدی و چندمعنایی به راهبرد است۵ كه راهبرد را به معنای طراحی و نقشه۶،الگو۷،جایگاه۸،دیدگاه۹ و عمل۱۰ می­‌داند.
چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران یك فضای آرمانی است كه نظام «می­‌تواند» و «باید» در چهارچوب زمانی ۲۰ سال محقق سازد. «می‌تواند» یعنی این‌كه چشم­‌انداز «واقع‌نگرانه» و «تحقق­‌پذیر» است، البته تحقق آن با یك تلاش معمول ممكن نیست، بلكه همت و كار مضاعف می­‌طلبد و چالشی است. «باید» یعنی این‌كه رسیدن به چشم­‌انداز نقش حیاتی دارد و نرسیدن به آن حیات نظام را به مخاطره می­‌اندازد.

مهمترین كاركرد اسناد راهبردی در یك نظام بزرگ و پیچیده ایجاد همسویی است؛۱۱ چراكه دولت­‌ها برای حل پیچیدگی پیش روی خود به تجزیه پرداخته­‌اند. دو تن از محققان۱۱ برای تبیین مفهوم همسویی از استعاره‌ی مسابقه‌ی قایقرانی استفاده كرده‌اند كه چگونه اجرای تاكتیك­‌های مستقل و جداگانه از سوی هر پاروزن در مسابقات قایقرانی كه هر قایق چند پاروزن داشته، علی‌رغم توانمندی هر كدام از اعضای تیم در نهایت وضع نامطلوبی ایجاد كرده و منجر به شكست شده است.۱۲ نقش­‌آفرینان عرصه‌ی دولت­‌ها نیز همانند پاروزنان قایق هستند. زمانی می­‌توان انتظار موفقیت داشت كه تلاش­‌های آن‌ها هم­راستا باشد.

از سال ۱۳۷۸ در دبیرخانه‌ی مجمع تشخیص مصلحت نظام برای همسوسازی سیاست­‌های كلی، ضرورت ترسیم و تبیین یك افق روشن در آینده‌ی ایران مشخص شد و لذا تا مدت­‌ها مطالعات و مباحث تحت عنوان «افق آینده‌ی ایران اسلامی» ادامه یافت. در سال ۱۳۸۰ مفهوم چشم­‌انداز به جای افق آینده مورد تأكید قرار گرفت.

* «می‌تواندها» و «بایدها»ی نظام
چشم‌­انداز یك فضای آرمانی را ترسیم می­‌كند كه در واقع یك برش زمانی از قانون اساسی است. یعنی می­‌توان گفت چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران یك فضای آرمانی است كه نظام «می­‌تواند» و «باید» در چهارچوب زمانی ۲۰ سال محقق سازد.

«می­‌تواند» یعنی این‌كه چشم­‌انداز «واقع­‌نگرانه» و «تحقق­‌پذیر» است، البته تحقق آن با یك تلاش معمول ممكن نیست، بلكه یك همت و كار مضاعف می­‌طلبد و به عبارتی چالشی است. اهداف و آرمان­‌های چالشی توان و انگیزه ایجاد می­‌كند. اگر هدفی بسیار سهل­‌الوصول و یا غیرممكن باشد برانگیزاننده نخواهد بود. بلكه یك سطح خاص از هدف لازم است ترسیم شود كه ایجاد انگیزه نماید.

«باید» یعنی این‌كه رسیدن به چشم­‌انداز نقش حیاتی دارد و نرسیدن به آن حیات نظام را به مخاطره می­‌اندازد. معمولاً در چشم‌اندازها یك جایگاه رقابتی -مانند رتبه‌ی اول علمی در منطقه- ترسیم می‌شود. این جایگاه رقابتی به آن معنا است كه عدم تحقق آن به معنای چالش حیات سیستم است. البته هر سیستمی می­‌تواند بدون رسیدن به آن جایگاه نیز ادامه‌ی حیات دهد، اما این به معنای حیات درخور شأن آن نیست.
 
* دیدگاه رهبر انقلاب درباره‌ سند چشم‌انداز
از سال ۱۳۸۰ كه دستور تهیه‌ی سند چشم­‌انداز از سوی رهبر معظم انقلاب به مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شد، معظم‌له همواره در فرصت­‌های مختلف به اهمیت سند چشم­‌انداز و ضرورت اهتمام همگانی به آن پرداخته­‌اند: «سند چشم­‌انداز به عنوان برنامه‌ی كلان ۲۰ ساله، سندی فرادولتی و محصول كار متراكم و صحیح كارشناسی است و باید به عنوان یك میثاق در همه‌ی قانون­گذاری­‌ها، برنامه­‌ریزی­‌ها و فعالیت­‌ها مورد توجه كامل قرار گیرد و هر برنامه و فعالیتی كه در جهت سند چشم­‌انداز نیست، اصلاح شود.»۱۳

نكته‌ی مهم و اساسی در این منظر شكل­‌گیری زیرساخت­‌های حقوقی حاكم بر حركت تمامی اعضا و جوارح نظام مبتنی بر چشم‌انداز است و هر حركتی كه «مغایر» با آن باشد باید اصلاح شود و برنامه­‌ریزی و سیاست­‌گذاری باید «مطابق» با سند چشم­‌انداز صورت گیرد. رهبر معظم انقلاب در این‌باره می‌فرمایند: «سند چشم­‌انداز نقشه‌ی راه ۲۰ ساله‌ی كشور است كه با دقت و با توجه به واقعیات تنظیم شده است و باید در همه‌ی شرایط مورد توجه كامل باشد»۱۴

توجه به این نكته‌ی اساسی بسیار مهم و حیاتی است كه این سند «واقع­‌نگرانه» طراحی شده و رسیدن به آن امكان­‌پذیر است. مهم آن است كه به آن پایبند بود و «باید مسیری را كه در این مدت پیموده شده مورد بررسی جدی قرار دهیم و به گونه­‌ای عمل كنیم كه متناسب با دوره­‌های مختلف زمانی، اهداف سند چشم­‌انداز محقق شود»۱۵
مهمترین كاركرد اسناد راهبردی در یك نظام پیچیده ایجاد همسویی است؛ محققان برای تبیین مفهوم همسویی از استعاره‌ی مسابقه‌ی قایقرانی استفاده كرده‌اند كه چگونه اجرای تاكتیك­‌های جداگانه از سوی هر پاروزن، علی‌رغم توانمندی هر كدام از اعضای تیم در نهایت منجر به شكست شده است. نقش­‌آفرینان عرصه‌ی دولت­‌ها نیز همانند پاروزنان قایق هستند. زمانی می­‌توان انتظار موفقیت داشت كه تلاش­‌های آن‌ها هم­راستا باشد.

زمان عنصری گرانبها است و در حركت به سوی چشم­‌انداز باید تمامی لحظات با وسواس مورد توجه قرار گیرند و هرگونه انحراف به سرعت تشخیص داده شده و اصلاح شود. رهبر معظم انقلاب در این باره می‌فرمایند: «اگر بی‌توجه به این سند مهم، ده سال جلو برویم طبعاً در مدت باقی­مانده امكان تحقق اهداف چشم­‌انداز، دیگر وجود نخواهد داشت، بنابراین باید دولت افرادی را مأمور كند كه عاقلانه با تدبیر و تدبر، به این سؤال اساسی پاسخ دهند كه آیا پیشرفت در سند چشم­‌انداز متناسب با زمان طی شده بوده است یا نه؟»۱۶
 
* سند چشم‌­انداز چگونه محقق می‌شود؟
سیاست­‌های كلی واسطه‌ی اصلی بین چشم­‌انداز و عرصه و میدان عمل است. چشم­‌انداز به خودی خود اجرایی نمی­‌شود، بلكه تبدیل آن به یك قوانین و مقررات عملیاتی (برنامه‌ی پنج ساله، برنامه و بودجه‌ی سالیانه) در چهارچوب سیاست­‌های اجرایی برآمده از سیاست­‌های كلی، اصلی­‌ترین مسیر تحقق آن است. بحث دوم نهادسازی مرتبط با تحقق چشم­‌انداز است. اگر چشم‌انداز را برشی ۲۰ ساله از قانون اساسی بدانیم مراقبت از آن بسیار مهم است. بنابراین حداقل عدم مغایرت برنامه‌های جاری كشور با آن ضروری است. اما وقتی سیاست­‌های كلی كشور طراحی می­‌شود، باید تمامی برنامه­‌های اجرایی كشور مطابق آن‌ها باشد. اینجا دیگر عدم مغایرت كفایت نمی­‌كند.

پس باید نهادهایی متولی وظایف زیر باشند:
۱. رصد تغییرات محیطی: اگر تغییرات محیطی به حدی بود كه پیش­‌فرض­‌های حاكم بر فرایند برنامه­‌ریزی را متأثر می‌ساخت باید متناسباً تغییرات در اجزای سند راهبردی ایجاد شود.
۲. رصد تغییرات در شاخص­‌های كلیدی عملكرد: اگر روند صعودی متناسب با جدول زمانی پیش­‌بینی شده نبود، باید هشدار لازم داده شود.
۳. كنترل فرایند قانون­‌گذاری و برنامه­‌ریزی در كشور تا هیچ برنامه و قانون در مغایرت با چشم­‌انداز تصویب نشود.
سفارش اول ما مسأله‌ى «سند چشم‌انداز» است... سند چشم‌انداز، يك مسأله‌ى فرادولتى است؛ مال اين دولت و آن دولت و اين سياست و آن سياست و اين جريان و آن جريان نيست؛ محصول يك كار فشرده و متراكم است؛ كارِ كارشناسى شده است... واقعاً سند چشم‌انداز را به‌عنوان يك ميثاق، مبناى عمل قرار بدهيد. اين يك نكته و سفارش مؤكد من است. (بیانات رهبر انقلاب ۱۳۸۶/۶/۴)

برای بخش­‌های حاكمیتی، چشم­‌انداز، یك سند الزام­‌آور است اما برای بخش­‌های غیردولتی (شامل بخش خصوصی، بخش تعاونی و بخش عمومی غیردولتی) چشم­‌انداز یك راه سودآور باید باشد. به عبارت دیگر بخش‌­های خصوصی باید در یك روند طبیعی و منطقی چشم­‌انداز را انتخاب كنند و خود را در مسیر آن قرار دهند.

* زیرساخت­‌های تحقق سند چشم­‌انداز
زیرساخت لازم برای پیاده­‌سازی سند چشم‌­انداز، تهیه‌ی نقشه‌ی راه اجرایی است. این نقشه باید شامل ابعاد زیر باشد:
۱. طراحی و تبیین یك مسیر ارتباطی بین حاكمیت و مردم
۲. تعیین مراحل مطالعاتی و عملیاتی مانند شناخت، برنامه‌­ریزی، اجرا، ارزیابی و راه­‌های بهبود و ارتقای عملكرد
۳. تعریف نقش­‌ها و تكالیف تمامی مكلفین در فرایند تحقق چشم­‌انداز از سطوح عالی تا سطوح عملیاتی؛ به گونه­ای كه زیرساخت لازم برای پاسخگویی فراهم شود.
۴. شاخص‌­ها و معیارهای سنجش، سازوكار سنجش و تعیین نهادهای مسئول اجرای سنجش.

عملیاتی شدن سند چشم‌انداز مستلزم طی مراتبی است تا در نهایت در برنامه و بودجه‌ی سالیانه و تمامی فعالیت­‌های جامعه انعكاس یابد. لذا لازم است طی فرایندهایی مانند «قرائت و تفسیر سند»، «فرهنگ­‌سازی رسانه­‌ای»، «تعیین نقش ارگان و سلسله مراتب نهادی»، «تعیین مقاطع زمانی مشخص» و «سنجش عملكرد» شرایط لازم برای تحقق سند فراهم شود. در این صورت است كه سند چشم­‌انداز در یك فرایند ترجمانی به مجموعه­‌ای از اقدامات و شاخص­‌های قابل سنجش خواهد رسید كه مسئولیت هر یك از اجزا و جوارح حاكمیت و بخش­‌های حقیقی و حقوقی درون جامعه برای انجام آن‌ها تعریف می­‌شود.
 
* فرایند تعیین نقش
برای آن‌كه نقش هر یك از آحاد –حقیقی یا حقوقی- جامعه در تحقق چشم­‌انداز تعریف شود باید مراحل زیر طی گردد.
۱. انعكاس چشم­‌انداز نظام در درون مجموعه‌ی آحاد جامعه
هر یك از آحاد جامعه اعم از نهادهای دولتی، عمومی و غیردولتی، خصوصی و حتی افراد جامعه باید بتوانند وضعیت خود را در طراز چشم­‌انداز تعریف كنند. به عبارت دیگر باید بگویند وضعیت آن‌ها در هنگام تحقق چشم­‌انداز چگونه خواهد بود. پس چشم­‌انداز آحاد جامعه عبارت است از وضعیت كمی و كیفی آن‌ها در هنگام تحقق چشم­‌انداز. لازم به ذكر است- حداقل برای بخش­‌های حاكمیتی- باید یك نهاد بالادستی مانند معاونت برنامه­‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری عهده­‌دار بررسی، همراستاسازی و تأیید نهایی چشم­‌اندازها باشد.
سیاست­‌های كلی واسطه‌ی اصلی بین چشم­‌انداز و عرصه‌ی عمل است. چشم­‌انداز به خودی خود اجرایی نمی­‌شود، بلكه تبدیل آن به قوانین و مقررات عملیاتی (برنامه‌ی پنج ساله، برنامه و بودجه‌ی سالیانه) اصلی­‌ترین مسیر تحقق آن است. بحث دوم نهادسازی است. باید نهادهایی متولی «رصد تغییرات محیطی»، «رصد تغییرات در شاخص­‌های كلیدی عملكرد» و «كنترل فرایند قانون­‌گذاری و برنامه­‌ریزی در كشور» باشند.

۲. تعریف چشم­‌انداز مأموریت محور
زمانی كه هر دستگاهی تصویر مطلوب برآمده از چشم­‌انداز نظام را برای خود به دست آورد و به تصویب نهادهای ذی­‌صلاح رساند، حال باید به این سؤال اساسی پاسخ دهد كه برای تحقق این تصویر مطلوب چكار باید كرد؟ پاسخ به این سؤال اساسی مأموریت دستگاه­‌ها را تعریف می­‌كند.
 
۳. تعریف اهداف كلان
برای این‌كه مأموریت ما محقق گردد چه كمیات و كیفیات كلان و كلی باید در مجموعه پدیدار شوند؟ به وجود آوردن آن‌ها اهداف كلان را شكل می­‌دهد.
 
۴. اهداف عملیاتی
با تجزیه‌ی اهداف كلان در سه محور زیر اهداف عملیاتی شكل می­‌گیرند:
الف) مفهومی: تجزیه‌ی مفهومی یا فرایندی آن كمیت یا كیفیت كلان
ب) زمانی: تعریف بازه­‌های زمانی تحقق
ج) مقداری: تعریف مقادیر تحقق در هر بازه‌ی زمانی
 
۵. برنامه اقدام
تعریف مسئولیت و بار مالی تحقق هر یك از اهداف عملیاتی و تعیین سلسله‌ی به هم پیوسته‌ی اقدامات، در برنامه‌ی اقدام صورت می­‌گیرد.
 
۶. شاخص­‌های كلیدی عملكرد
هر برنامه‌ی اقدام نیازمند طراحی یك سری شاخص­‌های كلیدی عملكرد است كه با سنجش آن‌ها می­‌توان میزان تحقق هر برنامه‌ی اقدام را تعیین كرد. در این صورت همراستایی عمودی بین اجزای سندهای ملی ایجاد خواهد شد و به راحتی می­‌توان اسناد پنج­‌ساله و برنامه و بودجه‌ی سالیانه را برآمده از برنامه­‌های به هم‌پیوسته‌ی دستگاه­‌ها تولید كرد.

پی‌نوشت‌ها:
۱. دیوید، فرد. آر. مدیریت راهبردی، ترجمه اعرابی و پارسیان. مركز پژوهش­‌های فرهنگی، ۱۳۷۹
۲. Niven, Paul R.(۲۰۰۳), Balanced scorecard step by step: Maximizing Performance and Maintaining Result, John Willy Sons.
۳. آلیسون، مایكل، برنامه­ریزی برای سازمان­‌های غیرانتفاعی، ترجمه علی جودكی، انتشارات پژوهش­‌های بازرگانی، ۱۳۸۵
۴. Chandler,A.P.۱۹۶۲.Strategy and structure, The MIT press
۵. Mintzberg,Henry & Others,Strategy Safari,Prentice Hall,۱۹۹۸
۶. Strategy as a plan
۷. Strategy as a pattern
۸. Strategy as a position
۹. Strtegy as a perspective
۱۰. Strtegy as a aetion
۱۱.
رضائیان، علی، مبانی مدیریت رفتار سازمانی، انتشارات سمت،۱۳۸۶
۱۱. Rpbert Kaplan & David Norton
۱۲.
كاپلان،رابرت و نورتون، دیوید، همسویی استراتژیك، ایجاد هم­افزایی با كارت امتیازی متوازن، ترجمه بابك زنده­دل، انتشارات آسیا، ۱۳۸۶
۱۳. بیانات در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت ۱۳۸۶/۰۶/۰۴
۱۴. بیانات در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت ۱۳۸۹/۰۶/۰۸

۱۵. منبع پیشین
۱۶. منبع پیشین